Monday, July 23, 2012

လူကေလးသို့ေပးစာမ်ား.



လူကေလးသို့ေပးစာမ်ား.....

  ဒီစာေလးေတြကေတာ့ က်ေတာ္ဖတ္ဖူးတဲ့ ေဒါင္တာျမသန္းတင့္ရဲ့ လူကေလသို့ေပစားမ်ား ထဲက
စာသားတစ္ခ်ိဳျဖစ္ပါတယ္ (mcti)မွသူငယ္ခ်င္းေတြဖတ္ရေအာင္ ျပန္လည္းတင္ျပေပးလိုက္တာပါ...
ဖတ္ဖူးျပီးသား သူငယ္ခ်င္းေတြေရာ မဖတ္ဖူးေသးတဲ့သူငယ္ခ်င္းေတြရာ ဖတ္ႀကည့္လိုက္ပါ.....
လူငယ္ေတြဖတ္သင့္တဲ့စာေလးေတြပါ....


လန္ဒန္ ဇူလုိင္ ၂၄ရက္၊ ၁၇၃၉ ခုႏွစ္။

လူေလး

ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ ေဖေဖနဲ႔ေတြ႔တုန္းက သားဆီကို ဘာျဖစ္လို႔ စာေတြ ဆက္မေရးေတာ့တာလဲလုိ႔

မင္းကေမးေတာ့ ေဖေဖေတာ္ေတာ္ ဝမ္းသာသြားတယ္။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ ေဖေဖေရးတဲ့စာေတြကို မင္းသေဘာက်

အေလးထားတယ္လုိ႔ ေဖေဖယူဆတယ္။ ဒီလုိဆုိရင္ေတာ့ စာေတြ မၾကာမၾကာေရးရဦးမွာေပါ့။

ဂ႐ုစိုက္ၿပီးဖတ္ရင္ ေဖေဖရဲ့စာေတြဟာ မင္းအတြက္ အသံုးက်လိမ့္မယ္လုိ႔ ေဖေဖထင္တယ္။ ဘယ္စာပဲဖတ္ဖတ္၊

စာဖတ္တယ္ဆုိတာ အေလးထားၿပီး မွတ္မွတ္သားသားဖတ္မွ အက်ိဳးရွိတာ။ ဒီလုိမွ မဟုတ္ရင္ အခ်ည္းႏွီးပဲ။

လက္က တစ္ခုကို လုပ္ေနၿပီး စိတ္က တစ္ျခားကို ေတြးေနတာမ်ိဳးဟာ ေသးႏုတ္သိမ္ဖ်င္းတဲ့ စိတ္ဓာတ္ရဲ့

အမွတ္လကၡဏာ ျဖစ္တယ္။ ဘယ္အလုပ္ကိုပဲလုပ္လုပ္ ကိုယ္လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ထဲ့ကို စိတ္ေရာက္ေနရမယ္။ စာကို

သင္အံေလ့က်င့္တုန္းမွာ ကစားတဲ့ဆီကို စိတ္ေရာက္မေနသင့္ဘူး။ ကစားေနတုန္းမွာ စာထဲကို စိတ္ေရာက္

မေနသင့္ဘူး။ ဒီလုိမဟုတ္ဘဲ စာအုပ္ကို ေရွ့ျဖန္႔ခ်ၿပီး တစ္ျခားကို စိတ္ေရာက္ေနရင္ ကုိယ့္အဖုိ႔ ႏွစ္ခါ ဒုကၡရွာတာနဲ႔

အတူတူပဲ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ေနာက္တစ္ခါ ျပန္ဖတ္ရေတာ့မွာကိုး။

ယဉ္ေက်းဖြယ္ရာမႈဟာ လူ႔ဘဝမွာ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ယဉ္ေက်းဖြယ္ရာမႈဆုိတာ

သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ အရာကို သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ ေနရာမွာ လုပ္တတ္တာကို ေခၚတာ။ တခ်ိဳ႕ကိစၥမ်ားဟာ

အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္၊ ေနရာ တစ္ေနရာမွာ သင့္ေလ်ာ္ေပမယ့္ တစ္ျခားအခ်ိန္၊ တစ္ျခားေနရာမွာ

မသင့္ေလ်ာ္ဘဲ ျဖစ္ေနတတ္တယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေန႔ခင္း အားလပ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ကစားတာဟာ သင့္ေလ်ာ္တယ္။

ဖြယ္ရာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာက စာသင္ေနခ်ိန္မွာ ထၿပီးစြန္လႊတ္တယ္၊ ဇယ္ေတာက္တယ္ဆုိရင္

မသင့္ေလ်ာ္ဘူးေပါ့။ မဖြယ္ရာဘူးေပါ့။ ဒါကို နားလည္ရမယ္။ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္၊ အခ်ိဳးက်က် ကတတ္တာဟာ

သင့္ေလ်ာ္တယ္။ ဖြယ္ရာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကပြဲခန္းမေတြ၊ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲေတြမွာသာလွ်င္ ကရလိမ့္မယ္။ ဒီလုိမွမဟုတ္ဘဲ

သီတင္းသီလ ေဆာက္တည္ရာ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္းမွာ အသုဘမွာ သြားကတယ္ဆုိရင္ေတာ့ မင္းကုိ အ႐ူးလုိ႔ပဲ

ကဲ့ရဲ့ၾကမွာပဲ။ ဒီဥပမာကိုၾကည့္ရင္ ယဉ္ေက်းဖြယ္ရာျခင္းဆုိတဲ့ စကားကို မင္းသေဘာေပါက္ေလာက္ေရာေပါ့။

လူအမ်ားရဲ့ ခ်ီးမြမ္းျခင္းကို ခံလုိရင္ မင္းမွာ ယဉ္ေက်းဖြယ္ရာမႈ ရွိရလိမ့္မယ္။ မင္းဟာ မင္းဆရာ မစၥတာမိတ္တဲယားရဲ့

ခ်ီးမြမ္းတာကိုေတာ့ ခံခ်င္မွာပဲ။ သူ႔ခ်ီးမြမ္းတာကို မခံရရင္ ေဖ့ေဖ့ခ်ီးမြမ္းတာကိုလည္း ခံရမွာ မဟုတ္ဘူး။

ဆရာေျပာတာကို အေလးထားၿပီး နားေထာင္လိမ့္မယ္၊ သူနဲ႔ေနတုန္းမွာ တည္ၾကည္ေလးနက္ၿပီး ယဉ္ေက်းဖြယ္ရာမႈ

ရွိလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ေဖေဖေမွ်ာ္လင့္တယ္။ ၿပီးရင္ေတာ့ မင္းႀကိဳက္သေလာက္ ကစားပါ။ ေျပးပါ။ ခုန္ပါ။




လန္ဒန္ ေအာက္တုိဘာ ၂၆ ရက္၊ ၁၇၃၉ ခုႏွစ္။

လူေလး

ကဗ်ာနဲ႔ ဝစနာလကၤာဆုိတဲ့ ႏႈတ္မႈအတတ္ပညာဟာ ေနရာမ်ားစြာမွာ ျခားနားၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္

အာဝဇၨန္းေကာင္းေအာင္ လုပ္ရာမွာေတာ့ ကဗ်ာဟာလည္း အလြန္အသံုးဝင္တယ္။ ဒါတင္မကဘူး။ ကဗ်ာမွာ

ဥပမာေတြ၊ ဥပစာေတြ၊ အလကၤာေတြ အမ်ားႀကီးပါတယ္။ စကားေျပကို ဖတ္သလုိ ကဗ်ာကို ဖတ္ျခင္းျဖင့္လည္း

စကားအသံုးအႏႈန္း ေကာင္းလာႏုိင္တယ္။ စကားတန္ဆာဆင္ယင္မႈ ကၽြမ္းက်င္လာႏုိင္တယ္။ ကဗ်ာ အသံုးအႏႈန္း၊

တစ္နည္းကဗ်ာရဲ့ ဘာသာစကား စာစကားေျပထက္ ပိုၿပီး နက္နဲသိမ္ေမြ႔တယ္။ စကားေျပမွာ ခြင့္ျပဳမထားတဲ့

လြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို ကဗ်ာမွာ အသံုးျပဳေလ့ရွိတယ္။ ဒါကို ကဗ်ာလုိင္စင္ (ကဗ်ာလြတ္လပ္ခြင့္)လို႔ ေခၚတယ္။

ကဗ်ာနဲ႔ စကားေျပကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဖတ္ရင္ သူတုိ႔ႏွစ္ခုရဲ့ ျခားနားခ်က္ကို မင္းအလြယ္တကူေတြ႔ရလိမ့္မယ္။

စကားေျပမွာ ေျပသလုိ ကဗ်ာမွာ ကိုယ္ေျပာခ်င္တဲ့ အရာကို အတည့္မေျပာဘူး။ ႐ုိး႐ိုးစင္းစင္း မေျပာဘူး။

သိုးကာသီကာေျပာတယ္။ တန္ဆာဆင္ၿပီး ေျပာတယ္။ တိမ္ထူတဲ့ မနက္လုိ႔ ညေစာင့္က ႐ုိး႐ုိးေျပာတဲ့ စကားမ်ိဳးကို

ကဗ်ာ (အယ္ဒီဆင္ရဲ့ ကာတုိကဗ်ာ)မွာ ဒီလုိ ေျပာထားတယ္။

အ႐ုဏ္အံုဆုိင္း၊ မနက္ခင္းနိမ့္ဆင္း

တိမ္ေတြနဲ႔ ေလးလံေနတဲ့ေန႔

တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔ဆက္သြား။

ဒါဟာ ကဗ်ာ အသံုးအႏႈန္းပဲ။ တစ္လံုးခ်င္းကို ယူသံုးႏုိင္ေပမယ့္ စကားေျပမွာ ဒီအတိုင္းသြားသံုးလုိ႔

မတင့္ေပဘူးေပါ့။ ဒီစာနဲ႔အတူ ေဝါလက္ရဲ့ ကဗ်ာေတြကို ေဖေဖပို႔လုိက္တယ္။ အလြန္ကဗ်ာဆန္ၿပီးနိမိတ္ေတြနဲ႔

တင္းၾကမ္းျပည့္ေနတယ္။ ကဗ်ာက ဗ်တ္ေစာင္းကို တီးေနတဲ့ မိန္းမပ်ဳိတစ္ေယာက္ကို ဖြဲ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာ။

ဗ်တ္ေစာင္းဆုိတာ ႀကိဳးေတြ အမ်ားႀကီး တပ္ထားၿပီး လက္ေခ်ာင္းကေလးေတြနဲ႔ တူရိယာပစၥည္းကို ေခၚတာ။

သည္ေလာက္ဂ႐ုမထားတဲ့ အတို႔အထိက

သည္ေလာက္လြမ္းဆြတ္စရာအသံ။

သူက အေရးမထားသေလာက္

ငါတုိ႔မွာ အေရးတႀကီး။

တုန္ယင္ေနတဲ့ ႀကိဳးမ်ားတစ္ဝုိက္

သူ႔လက္ဖ်ားေတြ စု႐ုံးၾကၿပီး

အနမ္းတုိင္းမွာ သူတို႔ရဲ့ ပီတိကိုေျပာျပၾက။

အင္အားေသးေသးကေလး လႈပ္႐ုံနဲ႔

ထိုမွ်တုန္ယင္ၾက။

လက္နဲ႔ ထိလုိက္႐ံုနဲ႔

ဘယ္သူမတုန္ယင္ပဲရွိပါ့။

သူမက နားကို ညွဳိ႕တုန္းမွာ

အခ်စ္ကရပ္ၿပီး နာသူရဲ့နားကို

ျမားက်ည္ေတာက္ကုန္ေအာင္ပစ္လႊတ္။

ႏူးညံ့ဂီတ၊ စိတ္ကိညွဳိ႕ငင္ႏူးေစရဲ့။

6

ဒီကဗ်ာထဲမွာပါတဲ့ ကဗ်ာ့အလွကို သတိျပဳပါ။ မိန္းမပ်ိဳ တီးခတ္လိုက္တဲ့

အခါမွာ ေပၚထြက္တဲ့ ေစာင္းသံေတြဟာ အဲဒီမိန္းမပ်ိဳရဲ့ လက္ကို နမ္းရလုိ႔

ေစာင္းႀကိဳးေတြရဲ့ ေပ်ာ္႐ႊင္ၾကည့္ႏူးမႈကို ေဖာ္ျပေနတဲ့ အသံေတြလုိ႔ သူက ဖြဲ႔ထားတယ္။ အဲဒီေစာင္းႀကိဳးရဲ့

တုန္ယင္မႈေတြဟာလည္း ကိုယ့္ခ်စ္သူရဲ့ အတို႔အထိကို ခံလုိက္ရတဲ့အခါ ခံစားရတဲ့ ပီတိနဲ႔ အေၾကာက္ေၾကာင့္

တုန္ယင္ေနတဲ့ ခ်စ္သူတစ္ေယာက္ရဲ့ တုန္ယင္မႈနဲ႔ တူတယ္တဲ့။ အခ်စ္ (အခ်စ္ဆုိတာကိုေတာ့ မင္းသိၿပီးသာပါ။

ေလးရယ္၊ ျမားရယ္၊ ျမားက်ည္ေတာက္ရယ္ ကိုင္ထားတဲ့ သူငယ္ကေလး ျမားနတ္ေမာင္ေပါ့။) က မိန္းမပ်ိဳအနီးမွာ

ရပ္ၿပီး သူ႔ျမားေတြနဲ႔ လူေတြရဲ့ အသည္းႏွလံုးကို ပစ္ေနတယ္တဲ့။ ဒီလုိပစ္ေနတဲ့ အခါမွာ မိန္းမပ်ိဳရဲ့

ဂီတသံဟာ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းသြားၿပီး သူတုိ႔ကို အ႐ံႈးေပးသြားေစတယ္တဲ့။ ကဗ်ာအဆံုးမွာ ကဗ်ာဆရာက မိန္းမပ်ိဳကို

နီ႐ိုးဘုရင္ႀကီးနဲ႔တင္စားသြားတယ္။ နီ႐ိုးဘုရင္ႀကီးဆုိတာ အလြန္ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ ေရာမဧကရာဇ္

ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးေပါ့။ ေရာမၿမိဳ႕ႀကီးကို မီးတင္႐ႈိ ့ၿပီး ၿမိဳ႕ႀကီးမီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ေနတုန္းမွာ ေစာင္းတီးေနသူေပါ့။

ကဗ်ာဆရာမ်ားက အခ်စ္ကို မီးေတာက္မီးလွ်ံေတြနဲ႔ တင္စားသံုးႏႈန္းေလ့ရွိေတာ့ နီ႐ုိးက ေရာမၿမိဳ႕ႀကီး

မီးေလာင္ေနတုန္းမွာ ေစာင္းတီးေေနသလုိ မိန္းမပ်ိဳဟာလည္း လူေတြ သူ႔အတြက္

အခ်စ္မီးေတာက္ေလာင္ေနတုန္းမွာ ေစာင္းတီးေနတာတဲ့။ ဒီကဗ်ာေတြကို ေဖေဖနဲ႔ မေတြ႔ခင္ အလြတ္ရေအာင္

က်က္ထားပါ။

ဒီကဗ်ာဟာ နည္းနည္းေတာ့ရွည္တယ္။ ကဗ်ာတစ္ေၾကာင္းမွာ ဝဏၰဆယ္ခုရွိတယ္။ တစ္နည္း ေျပာရရင္

ဂ႐ုသံငါးခုရွိတယ္။ ဂ႐ုသံတစ္ခုမွာ ဝဏၰႏွစ္စုရွိတယ္။

ဘယ္ျမားတစ္စင္းမွ ခုခံမႈကို မေတြ႔ရ။

သည္နည္းနဲ႔လွပတဲ့ မင္းေအာင္ပြဲရ။

သူ႔ကိုယ္သူ မ်က္လံုးရဲ့ေအာင္ပြဲပမာ

တစ္ခါက ေစာင္းပုိက္တဲ့ နီ႐ုိဘုရင္

မီးေလာင္ေနတဲ့ ေရာမၿမိဳ႕ကိုၾကည့္ရင္း

သူ႔ေစာင္းကို တီးခတ္သလုိပ။ ။





ဘာ့သ္ ႏုိဝင္ဘာ ၁ ရက္၊ ၁၇၉၃ ခုႏွစ္။

လူေလး

ဝစနာလကၤာရ ႏႈတ္မႈအတတ္အေၾကာင္းကို ျပန္ေကာက္ရဦးမယ္။ ႏႈတ္မႈ အတတ္ဆုိတာ ေကာင္းစြာ

စကားေျပာတတ္တဲ့ အတတ္ပညာျဖစ္တယ္။ ဒီ အတတ္ပညာဟာ ဘဝအေကြ႔တုိင္းမွာ အသံုးခ်တယ္။

အေကြ႔အေကာက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လုိအပ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအတတ္ပညာကို သတိမေမ့အပ္ဘူး။

လႊတ္ေတာ္ထဲမွာျဖစ္ေစ၊ သာသနာဘက္မွာ ျဖစ္ေစ၊ ဥပေဒအတတ္မွာ ျဖစ္ေစ ႏႈတ္မႈပညာမတတ္ရင္ လူခၽြန္

မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ေန႔စဉ္ ေျပာဆုိတဲ့ ေနရာမွာေတာင္ ကိုယ္ေျပာခ်င္တဲ့ အရာကို မွန္မွန္ကန္ကန္၊ တိတိက်က်

စကားေျပာတတ္သူ၊ သက္ေတာင့္သက္သာနဲ႔ အေလ့အထံုရွိတဲ့ စကားေျပာေကာင္းသူ တစ္ေယာက္ဟာ အမွားမွား

အယြင္းယြင္း၊ မသပ္မရပ္ စကားေျပာသူ တစ္ေယာက္ထက္ အမ်ားႀကီး အခြင့္သာတယ္။

ေဖေဖေျပာဖူးတဲ့ အတိုင္း ႏႈတ္မႈအတတ္ပညာရဲ့ အလုပ္ဟာ လူေတြကို ဆြဲေဆာင္သိမ္းသြင္းနားခ်ဖုိ႔

ျဖစ္တယ္။ လူေတြကို ဆြဲေဆာင္နားခ်ခ်င္ရင္ သူတုိ႔ သေဘာက်သြားေအာင္ ေျပာႏုိင္ရမယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာျဖစ္ေစ၊

တရားပလႅင္မွာျဖစ္ေစ၊ တရား႐ုံးမွာ ျဖစ္ေစ လူပံုအလယ္မွာ စကားေျပာရသူ တစ္ေယာက္အဖုိ႔ ကိုယ့္စကားကို

နားေထာင္သူတုိ႔ သေဘာက်သြားေအာင္ေျပာတတ္ရင္ ဘယ္ေလာက္ အခြင့္သာသလဲဆုိတာ ေနာက္ေတာ့

သိလာလိမ့္မယ္။ ဒီလုိျဖစ္ဖုိ႔ရာဟာ ႏႈတ္မႈအတတ္ပညာမရွိဘဲနဲ႔ ဘယ္လုိမွ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။

စကားေျပာေကာင္းသူတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ္ေျပာေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ ညီညြတ္တဲ့

စကားအသံုးအႏႈန္းကို ေျပာတတ္႐ံု၊ သဒၵါစည္းကမ္းေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေျပာတတ္႐ံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူး။

ခမ္းခမ္းနားနား၊ သပ္သပ္ရပ္ရပ္လည္း ေျပာတတ္ရမယ္။ ဆုိလုိတာက အေကာင္းဆံုး၊ အရွင္းလင္းဆံုး

စကားလံုးေတြကို သံုးတတ္ရမယ္။ အဲဒီစကားလံုးေတြကို အသြားအလာ ေရွ့ေနာက္စီစဉ္တက်ျဖစ္ေအာင္

အေကာင္းဆံုး ထားတတ္ရမယ္။ ကိုယ္ေျပာတဲ့ စကားေတြကို သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ဥပမာ၊ ဥပစာ၊ ဥပေမယ်ေတြနဲ႔

ေျပာတတ္ရမယ္။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ ဇဝနဉာဏ္သံုးၿပီး ႐ႊင္ျမဴးဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေျပာတတ္ရမယ္။

ဥပမာ မင္းက မစၥတာမိတ္တဲယားဆီမွာ အားလပ္ရက္တစ္ရက္ ခြင့္ေတာင္းခ်င္တယ္ဆုိပါေတာ့။

“ကၽြန္ေတာ့္ကို အားလပ္ရက္ တစ္ရက္ေလာက္ေပးပါ”လုိ႔ တံုးတိႀကီး ေျပာမလား။ ဒီလုိ တံုးတိႀကီး

သြားေျပာတာမ်ိဳးဟာ သူ႔ကို ခြင့္ေပးခ်င္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္ရာမေရာက္ဘူး။ သူဟာ မင္းအေပၚမွာ

စိတ္ေကာင္းထားေၾကာင္း၊ အလုိလုိက္ေၾကာင္း။ ဒါကို အေတြ႔အႀကံဳအရ သိၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ သူ႔ကို

တစ္ခုေတာင္းပန္လုိေၾကာင္း၊ အကယ္၍ ေတာင္းပန္တာကို လုိက္ေလ်ာျခင္း မျပဳႏုိင္လွ်င္လည္း

စိတ္မေကာင္းမျဖစ္သင့္ေၾကာင္း၊ သူအာ႐ုံစိုက္လာေအာင္၊ သူဘဝင္က်သြားေအာင္ ပထမ ေျပာျပရမယ္။

ဒီလုိ စကားပလႅင္ခံၿပီးေတာ့မွ မင္းလုိခ်င္တဲ့ အရာကို တင္ျပရမယ္။ မင္းကို

ခြင့္တစ္ရက္ေလာက္ ေပးဖုိ႔အေၾကာင္း၊ ခြင့္ေပးရင္ ဘယ္ေနရာကို သြားမယ့္အေၾကာင္း၊

ဘာလုပ္မယ့္အေၾကာင္းကို ေျပာျပရမယ္။ ၿပီးေတာ့ မင္းဟာ သူ႔ဆီက ဒီလုိ မၾကာခဏ ခြင့္ပန္ဖူးျခင္းမရွိေၾကာင္း၊

ေနာင္မွာလည္း မၾကာခဏ ခြင့္ပန္မွာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ တစ္ခါတစ္ရံမွာ စိတ္ကို ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကျဖစ္ေစ၊

အလုပ္ကျဖစ္ေစ ခြာၿပီး အနားေပးသင့္ေၾကာင္း စသျဖင့္ အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ရွင္းျပရမယ္။

ဒီလုိရွင္းျပတဲ့အခါမွာ တတ္ႏုိင္လွ်င္ ဥပမာကေလး တစ္ခုႏွစ္ခုနဲ႔ ျပတတ္ရမယ္။ ေလးကိုင္းမ်ားဟာ အၿမဲညိႇဳ့မထားရင္၊

အၿမဲေကြးမထားရင္ ညႇိဳ႕အားေကာင္းသလို စိတ္ဟာလည္း မၾကာခဏ ဆုိသလို အနားေပးထားရင္၊

ေျဖေလွ်ာ့ထားရင္ ပိုၿပီး ခြန္အားေကာင္းလာတတ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ေျပာတတ္ရမယ္။

ဒီလုိစကားမ်ိဳးကေတာ့ အေသးစား အာဝဇၨန္းအတြက္ ႏႈတ္မႈပညာ အေသးစား ဥပမာကေလးေတြပဲ။

ဒါေပမယ့္ ဒါကိုၾကည့္လုိက္ရင္ ႏႈတ္မႈပညာတတ္ျခင္း၊ အာဝဇၨန္းေကာင္းျခင္းဆုိတာ ဘာလဲဆုိတာကို

မင္းသေဘာေပါက္လိမ့္မယ္ထင္တယ္။ စကားေျပာေကာင္းျခင္း၊ အာဝဇၨန္းေကာင္းျခင္းဆုိတာ အခ်ဳပ္မွာေတာ့

ဆြဲေဆာင္သိမ္းသြင္းတဲ့ အတတ္ပညာပဲ။ ေနာင္ျပႆနာႀကီးေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔လာရတဲ့အခါမွာ ဒီအတတ္ပညာကို

မင္းရလာလိမ့္မယ္လုိ႔ ေဖေဖေမွ်ာ္လင့္တယ္။









ႏုိဝင္ဘာ ၂၀၊ ၁၇၃၉ ခုႏွစ္။

လူေလး

ခုအခ်ိန္မွာ မင္းဟာ ေရာမသမိုင္းကို ဖတ္ေနတာ ျဖစ္ေလေတာ့ ထုိက္သင့္တဲ့ အာ႐ံုစိုက္မႈ၊ ထုိက္သင့္တဲ့

အေလးထားမႈနဲ႔ ဖတ္လိမ့္မယ္လုိ႔ ေဖေဖေမွ်ာ္လင့္တယ္။ ေရွ့မွာ သြားႏွင့္ခဲ့ၾကသူေတြရဲ့ ေကာင္းမႈေတြ၊

မေကာင္းမႈေတြကို နမူနာျပေပးရာမွာ သမိုင္းဟာ အသံုးဝင္တယ္။ သမိုင္းကို ဖတ္ၿပီး မွန္ကန္စြာ

သင္ခန္းစာယူတတ္ၾကရမယ္။ ႀကီးျမတ္တဲ့ တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ သူတို႔ အသက္ရွိစဉ္ကာလမ်ားတုန္က

ဘယ္လုိ ေလးစားၾကည္ညိဳျခင္းကို ခံခဲ့သလဲ၊ တို႔ေခတ္အထိလည္း သူတို႔အမည္မ်ားဟာ

ဘယ္ေလာက္ဂုဏ္သတင္းေက်ာ္ေစာသလဲဆုိတာကို သမိုင္းက ျပသေနတယ္။ ဒီလုိျပသေပးျခင္းျဖင့္

တုိ႔ကို ေကာင္းမႈကိုခ်စ္တတ္ေအာင္၊ လက္ေတြ႔လုပ္ခ်င္လာေအာင္ သမိုင္းက လႈ႔ံေဆာ္ေပးတယ္။

ေရာမသမုိင္းမွာ ျမင့္ျမတ္မႈ၊ ရက္ေရာမႈ၊ စိတ္ထားႀကီးမႈစတဲ့ ဥပမာေတြကို အျခားသမိုင္းမ်ားမွာထက္

ပိုၿပီးေတြ႔ႏုိင္တယ္။ ေရာမေခတ္တုန္းက ေကာင္စစ္ဝန္မ်ား၊ အမိန႔္ျပန္သူမ်ားဟာ (အဲဒီတုန္းက ခံုသမာဓိ

တရားသူႀကီးမ်ားကို ဒီလုိပဲေခၚၾကတယ္။) ထြန္းတံုး ေပၚကဆင္း၊

သူတို႔တပ္မေတာ္ႀကီး ေတြကို ေခါင္းေဆာင္ၿပီးရန္သူေတြကို တုိက္ခုိက္ခဲ့ၾကတယ္။ ေအာင္ပြဲရလုိ႔

ျပန္လာတဲ့အခါမွာလည္း ထြန္တံုးဆီကို ျပန္သြားၾကၿပီး မိမိတုိ႔ရဲ့ဘဝကို ႐ုိး႐ုိးကုပ္ကုပ္ အနားယူရင္း

ကုန္ဆံုးေစခဲ့ၾကတယ္။

သူရဲေကာင္း က်ဴးရီးယတ္စ္ဟာ သူ႔ကုိယ္ပုိင္ ေငြေၾကးရယ္လုိ႔ တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ ရွိတာမဟုတ္ဘူး။

ဆန္ႏႈိက္လူမ်ိဳးေတြက သူ႔ကို ေငြေၾကးေတြ အမ်ားႀကီးေပးေတာ့ သူကိုယ္တုိင္ ပုိက္ဆံရွိတာထက္ ပိုက္ဆံရွိသူေတြကို

အုပ္ခ်ဳပ္ကြက္ကဲရတာက ပိုၿပီး ဂုဏ္ရွိတယ္ဆုိၿပီး ေပးတဲ့ ပိုက္ဆံေတြကို ျငင္းပယ္ခဲ့တယ္။ ေရာမတပ္မေတာ္ႀကီးကို

မၾကာခဏ ကြပ္ကဲခဲ့ရၿပီး မၾကာခဏေအာင္ပြဲရခဲ့တဲ့ စစ္သူႀကီး ေဖးဘရီးယတ္စ္ဟာ မီးဖုိကေလးေဘးမွာ ထုိင္ၿပီး

သူ႔ကိုယ္ပိုင္လယ္ယာမွာ သူကိုယ္တုိင္ထြန္ယက္စုိက္ပ်ဳိးခဲ့တဲ့ သစ္သီးဝလံေတြကိုပဲ စားခဲ့တယ္၊ စစ္သူႀကီး

ဆီပီယိုဟာ စပိန္ျပည္ကို သြားတုိက္ၿပီး တုိက္ပြဲေအာင္ေတာ့ သံု႔ပန္းေတြ ဖမ္းမိခဲ့တယ္။ အဲဒီ သံု႔ပန္းေတြထဲမွာ

အလြန္ေခ်ာေမာတဲ့ မင္းသမီးကေလးတစ္ပါး ပါလာတာကိုေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီ မင္းသမီးကေလးဟာ မၾကာခင္မွာပဲ

သူနဲ႔ အဆင့္အတန္းတူညီတဲ့ မင္းသားတစ္ပါးနဲ႔ စူလ်ားရစ္ပတ္ေတာ့မယ္လု႔ိလည္း သတင္းၾကားရတယ္။ ဒီေတာ့

စစ္သူႀကီးက အဲဒီ မင္းသမီးကေလးကို သူ႔ခမည္းေတာ္ရဲ့ စံအိမ္မွာရွိစဉ္ကလို အေဆာင္အေယာက္၊

အခမ္းအနားေတြ၊ အထိန္းေတာ္၊ အကေတာ္ေတြနဲ႔ ေသခ်ာစြာထားတယ္။ အဲဒီမင္းသမီးေလးရဲ့ ခ်စ္သူကို

ရွာလုိ႔ေတြ႔တာနဲ႔ သူတို႔ႏွစ္ဦးကို လက္ထပ္ေပးလုိက္ၿပီး သူ႔ကို ေ႐ြးႏုတ္ယူဖုိ႔ သူ႔ခမည္းေတာ္ကေပးလုိက္တဲ့

ပိုက္ဆံထဲက အခ်ိဳ ့အဝက္ကုိလည္း လက္ဖြဲ႔လုိက္တယ္။

ဒီအျဖစ္အပ်က္ဟာ ႏုိင္ထက္ကလူ မျပဳျခင္း၊ မိမိကုိယ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္း၊

စိတ္သေဘာထားႀကီးျခင္းတုိ႔ကိုျပတဲ့ ထင္ရွားတဲ့ နမူနာတစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဒီအရည္အခ်င္းေတြေၾကာင့္ပဲ စစ္သူႀကီး

ဆီပီယိုဟာ စပိန္ျပည္သူေတြရဲ့ ႏွလံုးသည္းပြတ္ကို ဆြတ္ခူးႏုိင္ခဲ့တယ္။

ဒီလုိ စပိန္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ ခ်စ္ခင္မႈကို ရခဲ့တာဟာ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အက်င့္ကို သရဖူေဆာင္းေပးလုိက္တဲ့

ဆုလာဘ္ပဲ ျဖစ္တယ္။ မင္းဟာ ႀကီးျမတ္ထင္ရွားၿပီး ေကာင္းျမတ္တဲ့လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ခ်င္ရင္ အဲဒီစ႐ုိက္ေတြကို

အတုယူရမယ္။ ခ်မ္းေျမ့ေပ်ာ္႐ြင္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖုိ႔ အတြက္ အဲဒီနည္းဟာ တစ္ခုတည္းေသာ

နည္းလမ္းျဖစ္တယ္။ အာဒီးယူး။











11

စာ-၇

ဗုဒၶဟူးေန႔။

လူေလး

လြန္ခဲ့တဲ့ တနဂၤေႏြေန႔တုန္းက မစၥတာဘိုဒင္ရဲ႕ အိမ္မွာ မင္းေျပာ

ဆိုဆက္ဆံပုံေတြ ေကာင္းတဲ့အတြက္ခ်ီးမြမ္းတာကို ခံထိုက္ပါေပတယ္။ ၿပီးေတာ့

မင္းဒီလိုေနထိုင္တာကိုျမင္လိုက္ရေတာ့ လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္းနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့

စည္းကမ္းတခ်ဳိ႕တေလကိုလည္း ေဖေဖေျပာခ်င္လာတယ္။ ဒီစည္းကမ္းေတြကို မင္းလိုက္နာလိမ့္မယ္လို႔လည္းေဖေဖ

ေျပာခ်င္လာတယ္။

လူအမ်ားရဲ႕ အထင္ႀကီးေလးစားမႈ၊ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးမႈကို ခံခ်င္ရင္ ပညာရွိဖို႔လိုသလို သမာဓိနဲ႔

သီလလည္းရွိဖို႔လိုတယ္။ လူေတာထဲမွာ၊ စကားဝိုင္းမွာ မင္းကိုသေဘာက်ၿပီးဆီးႀကိဳေစခ်င္ရင္ ယဉ္ေက်းသိမ္ေမြ႔မႈနဲ႔

လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္းတို႔ရွိဖို႔လည္း အလားတူလိုအပ္တယ္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ စတဲ့ႀကီးက်ယ္တဲ့

အရည္အခ်င္းေတြဟာ သာမန္လူေတြအထက္မွာရွိတယ္။ သာမန္လူမ်ားဟာ ဒီအရည္အခ်င္းေတြကို

ပိုင္လည္းမပိုင္ၾကဘူး။ သူမ်ားေတြမွာရွိရင္လည္း အကဲမျဖတ္တတ္ၾကဘူး။ ဒါေပမယ့္ ယဉ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ျခင္း၊

ႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းျခင္း၊ အလိုက္သိတတ္ျခင္း၊ ရည္မြန္စြာ ေျပာဆိုဆက္ဆံတတ္ျခင္း စတဲ့ အငယ္စား

အရည္အခ်င္းကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သတ္လာရင္ေတာ့ သာမန္လူေတြဟာ တရားသူႀကီးျဖစ္တယ္။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဲဒီအရည္အခ်င္းေတြမွာ ေကာင္းတဲ့အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြရွိၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးကို

သက္ေတာင့္သက္သာျဖစ္ေအာင္၊ ေက်နပ္စရာေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးတယ္ဆုိတာကို

သူတို႔သေဘာေပါက္ၾကလို႔ပဲ။

လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္း ရွိသင့္ မရွိသင့္ကို ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ စဉ္းစားဉာဏ္နဲ႔ ဆံုးျဖတ္ရမယ္။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ တခ်ိဳ႕အရာေတြဟာ အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္မွာ လူတစ္ေယာက္အတြက္ ယဉ္ေက်းတယ္

လို႔ျမင္ေနေပမယ့္ အျခားအခ်ိန္တစ္ခ်ိန္မွာ အျခားလူ တစ္ယာက္အဖို႔ တစ္မ်ိဳးျမင္ေနတတ္လို႔ပဲ။ ဒါေပမယ့္

ဘယ္ေနရာပဲျဖစ္ျဖစ္ အၿမဲမွန္ေနတဲ့ လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္းနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ေယဘုယ် စည္းကမ္းေတြေတာ့ ရွိတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာရင္ သူ႔ရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာ၊ အဆင့္အတန္း၊ အသက္အ႐ြယ္ကို

လိုက္ၿပီးဟုတ္ကဲ့ခင္ဗ်ာ၊ မဟုတ္ပါဘူးခင္ဗ်ာ စသည္ျဖင့္ ခင္ဗ်ာထည့္သံုးရမယ္။ ဒီလို မသံုးဘဲ ဟုတ္ကဲ့၊ မဟုတ္ဘူး

စသျဖင့္တံုးတိႀကီး ေျပာတာမ်ိဳးဟာဘယ္ခ်ိန္ဘယ္ေနရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ႐ိုင္းပ်ရာ ေရာက္တယ္။ ျပင္သစ္စကားမွာ

ဟုတ္ကဲ့ မြန္စီယာ၊ ဟုတ္ကဲ့မဒမ္၊ ဟုတ္ကဲ့မတ္မိြဳင္ဇယ္ စသျဖင့္ သံုးသလိုေပါ႔။ ျပင္သစ္စကားမွာ အိမ္ေထာင္ရွိတဲ့

အမ်ိဳးသမီးကို မဒမ္လို႔ သံုးၿပီး၊ အိမ္ေထာင္မရွိတဲ့ အမ်ိဳးသမီးကို မတ္မိြဳင္ဇယ္လို႔ သံုးတာကိုေတာ့

မင္းသိၿပီး ျဖစ္မွာေပါ႔။

လူေတြက ကိုယ့္ကိုစကားလာေျပာရင္ထိုက္သင့္တဲ့ အာ႐ံု ဝင္စားမႈကိုမျပတာ၊ ယဉ္ေက်းတဲ့အေျဖကို

မေပးတာဟာလည္း အလြန္႐ိုင္းတယ္။ ကိုယ့္ကို စကားေျပာေနတုန္းမွာ တျခားကိုထသြားတာ၊ ဒါမွမဟုတ္

ဒီျပင္အလုပ္တစ္ခုကို ေကာက္လုပ္ေနတာမ်ိဳးဟာလည္း အလြန္႐ိုင္းတယ္။ ဒီလိုလုပ္လိုက္ေတာ့ တစ္ဖတ္သားက

သူ႔ကိုအထင္ေသးလို႔ လုပ္တာလို႔ ထင္သြားႏိုင္တယ္။ သူေျပာတဲ့စကားဟာ နားေထာင္ေလာက္ေအာင္တန္ဖိုးမရွိလို႔၊

ျပန္ေျဖရေလာက္ေအာင္တန္ဖိုးမရွိလို႔ ဒီလိုလုပ္တာလို႔ထင္သြားႏိုင္တယ္။

12

ၿပီးေတာ့အခန္းထဲမွာ ကိုယ့္က အေကာင္းဆံုးေနရာမွာ ဝင္ထိုင္တာ၊ ထမင္းစားပြဲမွာဘယ္သူမွမစားခင္

ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့အစားအစာကိုဇက္ခနဲ ေကာက္စားလိုက္တာ၊ တျခားဘယ္သူမေတြဘာျဖစ္ေနေန ဂ႐ုမစိုက္တဲ့ပံုမ်ိဳးနဲ႔

ဘယ္သူကိုမွဦးစားမေပးပဲ ကိုယ္ကအရင္ေကာက္စားလိုက္တာမ်ိဳးဟာလည္း အလြန္႐ိုင္းတယ္

ဆိုတာ ေဖေဖေျပာစရာေတာင္ မလိုဘူးထင္တယ္။ စားေသာက္ရာမွာ ဒီလိုအလုပ္သင့္ဘူး။ ကိုယ္နဲ႔အတူ ရွိေနသူေတြ

အဆင္ေျပေရးကို တတ္ႏိုင္သမွ် ဦးစားေပးရမယ္၊ လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္းဆိုတာတမင္လုပ္ယူတာမ်ိဳး မျဖစ္ေစရ၊

သက္ေတာင့္သက္သာပဲလြယ္လင့္တကူနဲ႔ယဉ္ေက်းတာမ်ိဳးျဖစ္ရမယ္။

လူႀကီးလူေကာင္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ အမူအရာမ်ိဳးနဲ႔ ယဉ္ေက်းတာမ်ိဳးျဖစ္ရမယ္။

ဒီေနရာမွာျပင္သစ္လူမ်ိဳးေတြကို ေလ့လာသင့္တယ္။ ႐ွက္တတ္ေၾကာက္တတ္တာနဲ႔ပတ္သတ္လို႔ေျပာရဦးမယ္။

အမွန္ကိုလုပ္ဖို႔ ဘယ္ေတာ့မွ ႐ွက္ေၾကာက္ျခင္းမရွိပါနဲ႔။ ဒါကို အၿမဲသတိရပါ။ ကိုယ္က လိမၼာယဉ္ေက်းျခင္း

မရွိဘူးဆိုရင္ေတာ့ အလြန္ရွက္စရာေကာင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္က ယဉ္ေက်းတယ္ဆိုရင္ ဘာျဖစ္လို႔ ရွက္ရမွာလဲ။

ဘာကိုရွက္ေၾကာက္ေနရမွာလဲ။ ဘယ္ႏွစ္နာရီထိုးၿပီလဲလို႔လာေမးတာမ်ိဳးကို ကိုယ္က အလြယ္တကူ၊ သဘာ ဝက်က်၊

ယဉ္ယဉ္ေက်းေက်းနဲ႔ မေျဖႏိုင္စရာဘာအေၾကာင္းရွိသလဲ။

ဒီလိုရွက္ကိုးရွက္ကန္း ျဖစ္တာမ်ိဳးကိုျပင္သစ္ေတြက`သနားစရာအရွက္´ လို႔ မွန္မွန္ကန္ကန္ပဲ

နာမည္ေပးထားၾကတယ္။ ဒီလိုရွက္ကိုးရွက္ကန္းျဖစ္ေနတာဟာ လူဖ်င္းလူညံ့တစ္ေယာက္ရဲ႕

သိသာထင္ရွားတဲ့လကၡဏာတစ္ခုပဲ။ အဂၤလိပ္လူဖ်င္းလူည့ံတစ္ေယာက္ဟာ ရည္မြန္တဲ့လူမ်ားနဲ႔ေတြ႔ရင္ ဒီလိုပဲ

စကားေျပာရမွာကို ေသမေလာက္ ေၾကာက္တယ္မဟုတ္လား။ မေရွာင္သာ လို႔စကားေျပာရရင္လည္း

မ်က္ႏွာေတြနီျမန္းထူပူၿပီး အထစ္ထစ္အေငါ့ေငါ့ နဲ႔စကားကို ေလလံုးကြဲေအာင္မေျပာတတ္ေတာ့ဘူး။

သူတစ္ပါးရယ္မွာကို အေျခအျမစ္မရွိဘဲေၾကာက္ေနပံုကို ၾကည့္ရတာကိုက ရယ္စရာေကာင္းေနၿပီ။ ဒါေပမယ့္

လိမၼာယဉ္ေက်းသူတစ္ေယာက္ကေတာ့ ကမာၻေပၚမွာ တန္ခိုးအႀကီးဆံုး ဘုရင္ဧကရာဇ္နဲ႔ေတြ႔ရင္လည္း

မင္းနဲ႔စကားေျပာေနလို ေၾကာက္လန္႔မႈမရွိဘဲ ေအးေအးေဆးေဆး လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ စကားေျပာမွာပဲ။

ဒီေတာ့ ယဉ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ျခင္း၊ သက္ေတာင့္သက္သာ သဘာဝက်က်ယဉ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ျခင္း( ဒါကို

လိမၼာယဉ္ေက်းတယ္လို႔ ေခၚၾကတယ္။)ဟာ အေပါင္းအေဖာ္မ်ားရဲ႕ ခ်စ္ခင္ျခင္း၊ ေကာင္းစြာ ဆီးႀကိဳျခင္းကို

ခံရတဲ့တစ္ခုတည္းေသာ နည္းလမ္းျဖစ္တယ္။ ႐ိုင္းပ်ျခင္း၊ ႐ိုင္းစိုင္းျခင္းဟာ သည္းမခံ ႏိုင္စရာေကာင္းၿပီး

အေပါင္းအသင္းမ်ားရဲ႕ ဖဲၾကဉ္ျခင္းခံရတဲ့နည္းျဖစ္တယ္။ ရွက္ကိုးရွက္ကန္းျဖစ္ျခင္းဟာလည္း

လူရယ္စရာေကာင္းတယ္။ ဒါေတြကို မင္းေကာင္းေကာင္းသတိရပါ။ ေဖေဖ ေျပာတဲ့အခ်က္ေတြကိုဂ႐ုစိုက္ၿပီး

လက္ေတြ႔လည္း လိုက္နာလိမ့္မယ္လို႔ေဖေဖယံုၾကည္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ မင္းႀကီးျပင္းလာရင္မင္းဟာ အဂၤလန္ျပည္က

မင္း႐ြယ္တူေတြမွာ အေကာင္းဆံုးအေတာ္ဆံုးေက်ာင္းသားနဲ႔ အလိမၼာအယဉ္ေက်းဆံုး

သူငယ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို႔ ေဖေဖယူဆတယ္။ အာဒီးယူး



Show/Hide

No comments: